Spojení „registr SOLUS“ jste již nejspíše někdy slyšeli. Ne každý ale ví, k čemu slouží, kdo ho používá a jak zjistit, zda-li v něm má záznam. Přestože registrů existuje víc – například banky používají svůj vlastní BRKI (Bankovní registr klientských informací) – právě SOLUS patří mezi ty nejznámější a nejvíce používané. Řekněme si tedy o něm více, zajímat vás jistě může třeba to, jak svůj negativní záznam vymazat.

Co je SOLUS?

www.SOLUS.cz je sdružení právnických osob a slouží jeho členům k vzájemné výměně informací o klientech. Pokud podepisujete úvěrovou smlouvu, půjčujete si na auto, či novou lednici. Ale třeba i pokud máte jen telefonní paušál, v příloze ke smlouvě jste podepsali souhlas s tím, že do tohoto registru můžete být zaneseni. Zde je ale nutné poznamenat málo známý fakt, totiž že do registru mohou být zaneseny i pozitivní informace o klientovi. Pokud tedy včas platíte, mohou v registru být o vás i pozitivní záznamy, což zvyšuje vaši bonitu. Zpravidla se však o SOLUSu mluví v souvislosti s negativním záznamem.

Kdo je členem sdružení SOLUS?

  • Bankovní instituce (většina)
  • Nebankovní poskytovatelé úvěrů a půjček
  • Poskytovatelé plynu a energií
  • Pojišťovací společnosti
  • Mobilní operátoři
  • a další

Jak zjistím, že mám v SOLUSu záznam?

Je to poměrně jednoduché, nejrychlejší cestou je SMS výpis. Ten vám poskytne přímo sdružení SOLUS a bude obsahovat informace o dlužné částce a společnostech kterým dlužíte. Bližší informace má SOLUS na samostatné stránce SMS výpis ze SOLUSu. Tato služba však není zadarmo stojí 98 Kč. Je možné si nechat zaslat i klasický papírový výpis, ten však stojí 218 Kč.

Jak dosáhnout vymazání záznamu ze SOLUSu?

I po řádném splacení všch závazků může být záznam ještě několik let v registru SOLUS přítomný. To značně komplikuje klientovi život, pro banky (ale nejen pro ně) zůstává stále rizikový. Proto je samozřejmě žádoucí dosáhnout vymazání ze SOLUSu co nejdříve. Jak na to? Sepsali jsme krátký postup.

  • Zjistěte u koho máte dluhy po splatnosti
  • Všechny své závazky, včetně vzniklých úroků uhraďte
  • Odvolejte písemně souhlas se zpracováním osobních údajů
  • Vyčkejte na odstranění záznamu (stav si můžete zkontrolovat, viz výše)
  • Nedojde-li k vymazání, kontaktujte SOLUS s písemnou žádostí o smazání
  • Nedojde-li k odstranění záznamu, kontaktujte ÚOOÚ kvůli zajištění nápravy

Autor článku:

S ohledem na datum vydání tohoto článku nemusí být všechny uvedené informace aktuální.
Vždy aktuální informace a parametry naleznete na stránkách daného poskytovatele.


Přečtěte si také…